Sociala medier är ett kraftfullt forum som tar allt större plats i vår dagliga kommunikation. Inte minst vid skogsbranden i Västmanland 2014 spelade sociala medier en avgörande roll som informationskanal. Som ett verktyg för FRG över hela Sverige har Civilförsvarsförbundet därför tagit fram en digital marknadsförings- och kommunikationsplattform för FRG (@FRGsverige). Denna administreras av Civilförsvarsförbundet, men systemet är till för alla som arbetar inom FRG-verksamheten oavsett organisationstillhörighet.
Vid tekniska frågor kan du kontakta webbred (at) civil2.se |
Informationsbrev om sociala medier för FRG
Vanliga frågor och svar om plattformen (FAQ)
Nationella kanaler för FRG finns på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.
Följ @FRGsverige samt de lokala konton för FRG du är intresserad av, och interagera genom att gilla, retweeta, dela, och kommentera – så blir du en aktiv deltagare som hjälper plattformen att växa och utvecklas!
www.facebook.com/FRGsverige (Frivilliga Resursgruppen Sverige)
www.twitter.com/FRGsverige (@FRGsverige)
www.instagram.com/FRGsverige (@FRGsverige)
www.youtube.com/FRGsverige (@FRG Sverige)
För kommunikation på sociala medier om FRG, använd hashtag #frivilligaresursgruppen eller, om plats inte finns, #FRGsverige
Information för individuella användare (skapa och använda egna konton på sociala medier)
Den som inte redan har konton på sociala medier kan själv skapa dessa på www.facebook.com, www.twitter.com, www.youtube.com och www.instagram.com (Instagram främst för de som använder en smartphone). Instruktioner finns på respektive hemsida och dessutom i särskilda instruktionsmanualer, anpassade för FRG:s verksamhet, nedan.
Manual – att använda Instagram
Instruktioner för ansvariga för sociala medier FRG
(högerklicka och spara bilden för att spara ner filen på din dator)
Bilder som kan användas som profilbakgrund för sociala mediekonton för FRG
Övriga logotyper och resurser vid produktion om FRG